+31-6-12180170 of +31-6-17450330 info@coaching030.nl

CHRISTI & KATLIJN

Coachen in het onderwijs

Samen met coaching030 

een (h)echt team worden

Coachen en coachend lesgeven is steeds vaker de werkwijze waarmee onderwijs wordt vormgegeven. De docent, mentor of studieloopbaanbegeleider wordt steeds meer een coach en er wordt een andere begeleiding van de student of leerling gevraagd. Het doel is om de student of leerling meer verantwoordelijk te maken voor zijn eigen leertraject. Met behulp van portfolioleren kunnen studenten en leerlingen een opleiding krijgen die verder gaat dan onderwijs, maar ook gericht is op zelfredzaamheid op de arbeidsmarkt of het vervolgonderwijs. Dit vraagt ook andere skills van de docent.

In coaching ben jij het instrument waarmee je coacht. Om dit goed te kunnen inzetten is het belangrijk dat jij je eigen communicatiestijlen, kwaliteiten, valkuilen en rollen leert kennen. Daarnaast gaat coachen om wat de ander nodig heeft en in hoeverre jij dat kunt bieden. De student of leerling is aan zet en jij spiegelt, monitort, begeleidt en stimuleert het leertraject van de student zonder het over te nemen.

Door met je team inzichten te verkrijgen en samen te leren wat coachen is en hoe je dit toepast, krijg je een professionele werkcultuur waar eenieder zijn rol vervult en je met elkaar de student of leerling de volgende stappen laat nemen. In onze trainingen planten we zaadjes die ontkiemen, waaruit een knop ontstaat die tot bloei komt, waarna er weer nieuwe zaadjes ontstaan.

Coaching 030 - Een andere kijk

In de loop der tijd hebben wij een aantal trainingen en workshops ontwikkeld. Graag kijken we samen naar welke modules het beste passend zijn voor jullie situatie. Hieronder kun je de highlights van alle modules inzien.

Zien & Gezien worden

Als we allemaal naar hetzelfde kijken zien we allemaal wat anders.

Kun je oordeelloos accepteren wat de ander ziet?

Hoe vinden we elkaar? Waarover zijn we het eens? Waarin verschillen we van mening of blik?

Samen verder; naast elkaar of naar elkaar toe? doelgericht

Motivatie

Mensen zijn niet ongemotiveerd, maar vertonen ongemotiveerd gedrag.

Welke psychologische voorwaarden voor motivatie zijn nodig voor motivatie?

Hoe weet ik in welk domein de belemmering zit? Zelfsturing, Competentie, Verbondenheid.

Je weet in welk domein het dilemma zit en welke stap gezet moet worden.

K-A-V

Wij communiceren vanuit verschillende voorkeursstijlen. Het is een combinatie van Kinesthetisch – Auditief – Visueel

Wat is mijn voorkeursstijl?

Hoe herken ik de voorkeursstijl van de ander?

Door aan te sluiten bij de voorkeursstijl van de ander ontstaat er inzicht en beweging.

Luisteren

We hebben alle zintuigen nodig bij luisteren.

Wat zie je, hoor je of voel je?

Kun je gericht vragen stellen op wat je ziet, hoort of voelt?

We begrijpen elkaar, het doel is helder en de vervolgstap kan gezet worden.

Communicatie

We hebben allemaal een eigen communicatie stijl.

Hoe herken je de verschillende stijlen?

Wat is mijn stijl? Wat is de stijl van de ander?

Je kunt aansluiten bij de ander en schakelen tussen de verschillende communicatiestijlen.

Coachen

Jij bent zelf het instrument waarmee je coacht, je moet jezelf dus goed kennen.

Wie ben ik? Wie is de ander? Hoe kom ik in contact met de ander?

Je krijgt helder wat het doel is. En weet je nu welke beweging er nodig is?

De ander is aan zet. Je blijft in contact met de ander en jezelf.

Coachend lesgeven

Iedereen heeft een eigen leerstijl

Vanuit welke stijl geef jij les?

Hoe kan ik mijn les op verschillende stijlen aanpassen?

Je kunt lesstof op verschillende leerstijlen aanbieden.

Rollen van de coach

Bij coachen zet je verschillende rollen in.

Welke rol(len) passen goed bij mij en welke passen minder bij mij?

Wanneer en hoe zet ik de verschillende rollen in?

Je weet welke rol de ander nodig heeft en kan deze inzetten.

Supervisie

Persoonlijke en professionele leervragen op je werk aangaan.

Professioneel feedback geven en ontvangen, hoe doe je dat?

Onder begeleiding onderzoeken, reflecteren. Kun je nu inzetten op nieuw gedrag?

Je kunt concreet nieuw gedrag inzetten.

Intervisie

Samen leren van en met elkaar.

Hoe krijg je inzicht in je kwaliteiten, valkuilen en allergieën?

Kun je elkaars, kwaliteiten, valkuilen en allergieën erkennen, waarderen en accepteren?

Het resultaat is een professionele aanspreekcultuur en samenwerking waarbij ieders kwaliteit wordt benut, binnen een prettige en veilige werkomgeving.

Creatief & Maatwerk

Trainingen en workshops laten we aansluiten bij de vraag van het team en de organisatie.

We sluiten verschillende, creatieve werkvormen aan op de vraag van de organisatie en het team.

We sturen ons aanbod en werkwijze bij op de vraag, wens en groei van de deelnemers.

We coachen en verzorgen trainingen en workshops op maat. Zo krijg je inzichten en informatie, waardoor je aan de slag kunt met een coachende werkcultuur.

Coaching 030 - Een andere kijk

Door jezelf goed te leren kennen, samen met collega’s te ontdekken waarin jullie verschillen en overeenkomen, geven we coachen en coachend lesgeven vorm. We koppelen theorie aan de praktijk, oefenen aan de hand van actuele casussen en leren van en met elkaar wie we zijn als coach. Tegelijkertijd zet je de student of leerling in beweging en stimuleer je zelfsturing, verbondenheid en competentie, wat motiverend werkt.
Je kunt variëren in communicatiestijl, je zet verschillende rollen in en luistert en spiegelt, zodat de ander een vervolgstap kan maken. 

De cyclus van zaadje tot bloem, die zich eindeloos kan herhalen, staat symbool voor jouw ontwikkeling. Je wordt je steeds beter bewust van je bekwaamheden waardoor je zelf weer nieuwe collega’s kunt begeleiden in dit traject. Er ontstaat een professionele coachende werkcultuur die zowel voor het team als de leerlingen en studenten motiverend werkt.

Als we allemaal
naar hetzelfde kijken,
zien we allemaal
iets anders