KATLIJN & CHRISTI
Weet jij eigenlijk wel waarom je doet wat je doet?
Herken je dat? Je hebt best leuk werk, maar toch ben je niet helemaal tevreden.
Waarom doe je eigenlijk wat je doet en waarom lukt het om goed samen te werken met de één maar niet met de ander? Word jij wel gezien en zie jij jezelf wel goed?
Verborgen drijfveren?
Om antwoord te krijgen op die vraag, is het goed om uit te zoeken; ‘wat heb ik nodig om goed te kunnen functioneren in mijn werk?’ ‘Waar krijg ik energie van, en waarvan niet?’ Om hier antwoord op te krijgen, is het nodig om op onderzoek uit te gaan, welke waarden heb ik eigenlijk? Want uit onze waarden ontstaan onze persoonlijke drijfveren. Die vertellen ons waarom we doen wat we doen. Waarden worden ook wel onze verborgen drijfveren genoemd.
Kennis van je persoonlijke drijfveren kan je werkgeluk verhogen en geeft inzicht in je kwaliteiten en valkuilen. Hierdoor ga je met meer plezier, efficiëntie en productiviteit aan de slag. Weten waarom je doet wat je doet en waarom je collega dat doet wat hij doet, geeft antwoord op veel vragen. Zoals bijvoorbeeld, wat ‘zit er in voor jou?’ of waar krijg jij energie van? Wat drijft je om ’s ochtends je bed uit te komen en elke dag naar je werk te gaan? Wat drijft je om juist dit werk te doen?
Ken je dat gevoel, er gebeurt iets op je werk waar je blij van wordt, iets wat je met de hele wereld wilt delen, “wow dit was fantastisch!” Maar wat was nou de trigger waardoor jij je zo voelde, waarom jij wel en de ander niet? Was het de reactie van de ander? Was het een tevreden klant of student? Was het een lastig probleem dat je hebt opgelost? Heb je een mooie order binnen gehengeld? Kreeg je een bijzonder compliment? Het antwoord hierop weet je misschien wel, maar wat je wellicht nog niet weet is dat je eigen specifieke antwoorden gebaseerd zijn op je drijfveren.
“Het zijn de drijfveren die ons vertellen waarom we doen wat we doen”
Hoe concreet zijn je drijfveren?
Drijfveren zijn moeilijk concreet te maken, wat is volgens jou de moeite waard of juist . Het zijn jouw principes waar je naar handelt.
Jouw waarden en dus jouw drijfveren uiten zich in overtuigingen. Het zijn jouw richtingaanwijzers. Die zijn zo sterk zijn dat ze daardoor jouw gedrag beïnvloeden. Hoe groter de invloed van een persoon in een organisatie hoe sterker zijn drijfveren de organisatie beïnvloeden. Dus is het van belang om elkaar beter te leren kennen zodat onze individuele en gezamenlijke drijfveren zichtbaarder worden. Als we niet van elkaar weten wat iemands gedragsstijl drijft, dan kunnen we geen relatie bouwen en wordt samenwerken lastiger of soms zelfs frustrerend.
In de huidige samenleving heeft samenwerken een andere betekenis gekregen. De maatschappij is complexer geworden, bedrijven en instanties hanteren andere normen en strategieën. En de medemens, de klant, is een stuk diverser en mondiger geworden. Daarom heb je bij goed teamwork drie ingrediënten nodig die van belang zijn: een goede verstandhouding hebben met elkaar, geloofwaardigheid (geloven in elkaar) en vertrouwen (in jezelf en de ander). Om erachter te komen hoe je dat voor elkaar kan krijgen als team, is het belangrijk om inzicht te krijgen in zowel elkaars communicatiestijl als elkaars drijfveren.
Waarom is het handig om elkaars drijfveren te weten?
Gaat dat niet wat ver? Hoor ik je denken. We zijn collega’s, geen vrienden!
Dat klopt, en het gaat hier ook niet om je privé waarden, maar om de waarden die jij hebt als professional. Waarom doe je wat je doet? En past wat je doet bij jou en past het bij de cultuur van je bedrijf of instelling?
Bijvoorbeeld, als je hoog scoort op de ‘zakelijke drijfveer’, zit je misschien niet op de juiste plek bij een zorginstelling. Tenzij je manager bent in de zorg met óók een hoog sociale drijfveer en als opdracht hebt om met zo weinig mogelijk budget zo goed mogelijke zorg te verlenen.
De drijfveren van jou en je teamgenoten zijn dus abstract, terwijl de communicatiestijlen veel concreter, dus zichtbaarder zijn. Je kunt zeggen dat de communicatiestijlen, dat wat je ziet boven de waterlijn ligt en de drijfveren, dat wat je niet meteen ziet, onder de waterlijn ligt. Dat maakt dat drijfveren die onder onze communicatiestijl liggen meestal niet boven water komen tot we iemand beter leren kennen. Ben je ook nieuwsgierig geworden naar het begrip communicatiestijl? Dat kan je lezen in een van onze andere blogs.
Dit is waarom je elkaars drijfveren wilt kennen!
Meestal is het maar gissen om welke waarden het gaat bij de ander, omdat we iemand echt voor langere periode en onder verschillende omstandigheden moeten kennen om hun drijfveren te begrijpen. Pas als je dat over een langere tijdsperiode kunt zien kan je, gebaseerd op een patroon van gedrag, iets begrijpen van de innerlijke drijfveren. Een mooi gevolg daarvan is een beter begrip voor elkaar bij het samenwerken wat weer leidt tot vermindering van spanningen onderling of ten opzichte van leidinggevenden.
We weten nu dus dat een goed functionerend team, een goede verstandhouding, geloof in elkaar en vertrouwen nodig heeft. Kennis van elkaars drijfveren, die van de teams en organisatie kan conflicten verminderen, de efficiëntie verhogen en zorgen voor meer werkgeluk.
Dit leidt tot beter functionerende teams die weten waar de eigen en de kwaliteiten van de ander liggen. Waardoor ieder gewaardeerd wordt voor wie hij is en kan. Oftewel, ja daar komt-ie-weer, waar iedereen ziet en gezien wordt!
Coaching030
Ben je ook benieuwd om welke drijfveren het gaat? Ook dat leggen we uit in een van onze andere blogs.
Of… Heb je een vraag? Of ben je nieuwsgierig naar wat wij je kunnen bieden?